Studente Commerciële Economie op zoek naar een zeer uitdagende afstudeeropdracht

Kimberley

Een uitgebreid onderzoek doen naar een commercieel vraagstuk

Dit is Kimberley

Mag ik je voorstellen aan Kimberley, een 21-jarige studente uit de regio van Geldermalsen. Ze studeert Commerciële Economie en is per februari op zoek naar een uitdagende afstudeeropdracht. Voor haar opleiding gaat Kimberley 20 weken aan de slag met een commercieel vraagstuk. Ze gaat onderzoek doen naar de huidige situatie om hier uiteindelijk een adviesplan voor te schrijven en te implementeren.

Na het behalen van de Havo wilde Kimberley eigenlijk gaan starten met Rechten, maar nadat zij naar verschillende opendagen is geweest heeft zij toch de keuze gemaakt voor Commerciële Economie. De reden dat zij alsnog voor deze opleiding heeft gekozen is de brede insteek, waardoor zij aan de ene kant veel over sales kan leren en aan de andere kant juist met marketing bezig kan zijn. Zij ziet zichzelf na haar opleiding ook echt werken binnen deze vakgebieden en wil daarbij het liefst een combinatie tussen op kantoor werken en daadwerkelijk bij bedrijven langs gaan.

Binnen haar opleiding heeft Kimberley al verschillende opdrachten uitgevoerd, waaronder een salesproject en een marketingcommunicatieplan. Voor het salesproject heeft zij als accountmanager gewerkt, waarbij zij zelf leads op ging bellen en salesgesprekken moest voeren aan de telefoon, maar ook op locatie. Daarnaast heeft zij een marketingcommunicatieplan geschreven, om advies te geven hoe een bedrijf haar naamsbekendheid kan vergroten. Verder heeft ze tijdens haar meewerkstage eigenlijk al een afstudeeronderzoek uitgevoerd. Hierbij heeft ze een internationaliseringsplan geschreven waar het bedrijf ook echt gebruik van heeft gemaakt. Over deze projecten is onderaan de pagina meer te vinden.

Kimberley staat bij haar vrienden en familie bekend als iemand die hard werkt en daarnaast ook eerlijk is. Soms zelf te eerlijk, waardoor zij wat bot over kan komen. Zij is ook erg enthousiast, wat er weer voor zorgt dat zij soms teamgenoten onderbreekt, maar zij anderen meer aan het woord te laten. Dit alles doet zij niet expres, maar komt echt door haar enthousiasme. Kimberley is te omschrijven als een zelfstandige, hardwerkende doorzetter. Die zeer gestructureerd en creatief te werk gaat.

Dit kan Kimberley voor je doen

✔️ Onderzoek doen
✔️ Adviesplan schrijven
✔️ Adviesplan implementeren
✔️ Strategisch meedenken

Waarom je deze kandidaat in je team wil hebben

Kimberley heeft tijdens project 6 in jaar twee een marketing communicatieplan geschreven voor de opdrachtgever Beuk. Beuk is een appeltaart producent gevestigd in Leimuiden.

Het doel was om erachter te komen met welke communicatiestrategie de opdrachtgever een efficiëntere manier van communiceren kon realiseren om in het jaar 2022 de naamsbekendheid bij de eindverbruikers te verhogen.

Kimberley heeft eerst een schets gemaakt van de situatie en een interne en externe analyse gedaan. Vervolgens heeft zij gekeken naar de doelgroep en de verschillende segmenten hierin. Hierbij is er een onderscheid gemaakt tussen B2B en B2C. Ook zijn er persona's gemaakt voor beide sectoren. Er is ook stilgestaan bij de positionering van Beuk. Vervolgens is er nagedacht over een goede campagne voor Beuk. Er zijn twee plannen opgesteld (voor B2B en B2C beide een plan). Verder zijn de kosten als het plan gerealiseerd zou worden in kaart gebracht.

Voor de B2B sector heeft zij kort samengevat voorgesteld dat Beuk op verschillende relevante beurzen gaan staan, flyers met kortingscodes gaan uitdelen op deze beurzen en om intensief gebruik te maken van LinkedIn.
Voor de B2C sector heeft Kimberley kort samengevat voorgesteld om in winkelcentra samples van de verschillende taarten uit te gaan delen en een leuke activiteit hier te laten plaatsvinden. Deze activiteit betreft een rad met verschillende smaken van de appeltaart waar men aan kan draaien om taart te winnen. Ook wou ze gebruik gaan maken van Instagram en Facebook om de doelgroep te bereiken.

Er is een mooi plan opgesteld waar de opdrachtgever enthousiast van werdt. Beuk vond het leuk dat er met een frisse blik van de jongere generatie gekeken werdt naar het probleem. Tijdens project 7 in het tweede jaar heeft Kimberley met dezelfde opdrachtgever verder gewerkt. Dit project draaide om sales. Kimberley kreeg de taak om accountmanager te zijn voor Beuk. Er is een individueel accountplan gemaakt door Kimberley. Met haar groepje heeft zij een salesplan opgesteld.

Kimberley heeft zich onder andere bezig gehouden met het CRM-systeem, het maken van een potentiële klantanalyse, het maken van een belscript voor het benaderen van cold leads en het bijhouden van de sales funnel. Zij is op meerdere gesprekken geweest na het succesvol een afspraak kunnen inplannen tijdens de telefoongesprekken.

Uiteindelijk heeft Kimberley slechts 1 sale kunnen realiseren, ondanks de verschillende gesprekken die hebben plaatsgevonden. De potentiële klanten gaven aan dat ze de taart niet lekker vonden en het niet aan hun verwachtingen voldeed. De taart werd vaak waterig gevonden, het zijn tenslotte diepvries appeltaarten die Beuk verkoopt.

Kimberley gaf aan dat zij, omdat dit project haar eerste echte sales project was, toch wat spanning voelde toen ze de klanten moest opbellen en naar de afspraken toe ging. Echter wende dit en toen zij eenmaal een paar gesprekken achter de rug had verliep het soepel.

Meewerkstage 3e jaar

Kimberley heeft tijdens haar meewerkstage in haar derde schooljaar stage gelopen bij een snelgroeiende innovatieve scale-up. Voor dit bedrijf heeft zij een internationaliseringsplan gemaakt. Zij heeft een interne analyse uitgevoerd waaruit de sterktes en zwaktes naar voren kwamen. Ook heeft zij een uitgebreide externe analyse uitgevoerd om alle kansen en bedreigingen in de markt duidelijk in kaart te brengen. Op basis van de conclusies uit de SWOT-analyse kon Kimberley de entry strategy uitwerken, waarin zei een onderbouwde keuze heeft gemaakt voor een geschikte methode van uitbreiding. De verschillende middelen die hiervoor benodigd waren heeft zij geïnventariseerd. Vervolgens is er gekeken naar risicobeheer, de financiering en het actieplan. Uit het actieplan kwam een duidelijke planning naar voren met de verschillende doelstellingen, een schatting voor de komende twee jaar, een lijst met KPI's om de resultaten te monitoren en tot slot de verwachte baten die zullen voortvloeien uit het plan. Kimberley is trots op haar harde werk en heeft dan ook een verdiende 9,5 gekregen voor haar internationaliseringsplan.