Erg ervaren HBO communicatie studente opzoek naar een social media afstudeerstage!

Ilse

Dit is Ilse

Mag ik je voorstellen aan Ilse (21 jaar) uit Amstelveen? Ilse is opzoek naar een afstudeerstage voor haar opleiding commutatie. Tijdens de stageperiode (startend in september) is ze 5 maanden, waarvan 4 dagen per week beschikbaar (in overleg staat ze ook open voor 5 dagen, maar bij voorkeur 4 omdat ze ook nog vakken moet halen naast het doen van een afstudeerstage). Ilse wil graag een afstudeerstage doen waarbij ze nog meer leert over het gebruik van social media. Dit vind ze namelijk erg interessant en ze verbreed daarom graag haar kennis en kunnen binnen dit vakgebied.

Ervaring heeft Ilse echter al voldoende. Op haar 17e startte ze met een eigen Youtube serie, wat uitgroeide tot een succes. De serie ging over het leven met een gehandicapt broertje of zusje en de lastige zaken waar je dan tegenaan (kan) lopen, het zusje van Ilse heeft namelijk het syndroom van down. De filmpjes van Ilse zijn (gemiddeld) maar liefst 50.0000 keer bekeken en binnen no-time werd het ontdekt en kwamen er ook BN'ers in de serie voor. Door dit succes werd Ilse benaderd door Social Influencers, een organisatie die succesvolle influencers begeleidt in hun proces en ondersteunt waar nodig. Na een super leerzame periode werd er wat onverwachts geconstateerd bij het zusje van Ilse en stopte ze direct met de serie. Voor nu ligt haar focus volledig op Instagram (16.000 volgers) en het maken van andere Youtube filmpjes.

Voordat Ilse aan haar huidige opleiding begon heeft ze een jaar de opleiding creative business gevolgd, maar al gauw merkte ze dat ze zich volledig wilde focussen op online marketing en communicatie en maakte daarom de stap naar haar huidige opleiding (HBO communicatie). Hier leerde ze de nieuwste trends en ontwikkelen op het gebied van nieuwe media, wat ze weer goed kon toepassen in haar privé leven als content creator.

Tijdens haar opleiding heeft ze al eerder een meewerkstage gedaan. Dit deed ze bij een design bureau in Amsterdam, waarbij ze verantwoordelijk was voor het onderhouden van het social media kanaal en ze daarvoor ook een onderzoek heeft uitgevoerd. Het doel van het onderzoek was om een passende strategie te realiseren waarmee optimaal resultaat zou worden bereikt. Dit verliep goed en zo heeft Ilse, na het afronden van de stage, een parttime functie aangeboden gekregen om de strategie verder uit te werken en toe te passen. Ook was ze verantwoordelijk voor andere taken, denk hierbij aan het schrijven van de nieuwsbrief.

Ilse zou ik omschrijven als een super sociale en gezellige studente, die erg gemotiveerd en serieus in het leven staat. Een echte expert op het gebied van social media content creator! Als ik haar zou moeten omschrijven in vijf woorden:
1. Creatief
2. Ondernemend
3. Sociaal
4. Doorzetter
5. Leergierig

Dit kan Ilse voor je doen

- Strategie opzetten omtrent social media
- Het kanaal opzetten of onderhouden
- Bedenken, creëren en verwerken van posts (zowel beeld als geschreven)
- Schrijven van de niewsbrief
- Meedenken met de online marketing strategie

Waarom je deze kandidaat in je team wil hebben

Ilse heeft in jaar drie van 31 augustus 2020 tot en met 29 januari 2021 stage gelopen op de account afdeling bij het reclamebureau Eigen Fabrikaat. Hier heeft zij werkzaamheden verricht van het opzetten/onderhouden van de social media-kanalen van Eigen Fabrikaat, interne nieuwsbrieven ontwikkeld tot het oppakken van projecten voor klanten.

Door de ervaring die Ilse op heeft gedaan tijdens het vak schrijven & visualiseren uit leerjaar 2, is Ilse aan de slag gegaan met de interne nieuwsbrief voor Eigen Fabrikaat. Deze interne nieuwsbrief wordt de ‘Effe bijpraten’ genoemd en wordt eenmaal per week (op donderdag) verzonden via Mailchimp.

Haar taak was ook om elke week informatie te verzamelen over de actualiteit van diverse projecten voor de klant en de interne gebeurtenissen van de collega’s. Denk hierbij aan afgeronde projecten voor de klant of een collega die jarig is en binnenkort van plan is om te gaan verhuizen. Na het verzamelen van alle informatie was het tijd om dit te gaan verwerken in een leuk stukje tekst. De tekst werd opgemaakt in het programma Mailchimp. Nadat de geschreven tekst was toegevoegd werd er gezocht naar een passende afbeelding. Meestal ontving Ilse deze afbeelding van de collega die werkt op het desbetreffende project of die het persoonlijk nieuwtje had. Als uiteindelijk alles opgemaakt was in Mailchimp en was nagelezen door haar stagebegeleider Ingrid Zeilstra, werd de nieuwsbrief verzonden naar de mailbox van alle collega’s.

Ilse haar stagebegeleider Ingrid Zeilstra is telkens tevreden over haar gemaakte werk en resultaat van de desbetreffende week. Tevens zijn de andere collega’s erg te spreken over de ‘Effe bijpraten’, want elke week worden zij op de hoogte gehouden door middel van deze nieuwsbrief.

Door deze interne nieuwsbrief invulling te mogen geven kreeg Ilse inzicht in de werking van het bedrijf. Met name inzicht over de lopende projecten en wie ze daarover kon aanspreken. Het houdt haar up-to-date over alle gebeurtenissen binnen het bedrijf, wat enorm handig is om de werksfeer te leren kennen. Naarmate de weken voorbij gingen werd Ilse steeds handiger in het gebruik van Mailchimp en durfde ze zichzelf meer uit te dagen in de opmaak en plaatsing van de afbeeldingen. Maar toch durfde Ilse niet altijd naar informatie te vragen bij de collega’s, omdat ze bang was dat zij te druk waren met een klus voor de klant. Toch deed Ilse het telkens wel en zo werd het steeds makkelijker. De keren daarna heeft Ilse sneller contact durven te zoeken met de collega’s die iets leuks te melden hebben voor in de Effe bijpraten. Klantgericht of persoonlijke onderwerpen, niks was te gek om over te vragen. Zo heeft Ilse meer zelfvertrouwen opgebouwd en tijd bespaard aan de Effe bijpraten, aangezien ze minder zat te piekeren over het aanspreken dan voorheen.

Het tweede voorbeeld is het schrijven van de captions voor de social media-kanalen van Eigen Fabrikaat. Zo af en toe worden er eindproducten (afbeeldingen/video’s) gedeeld op de kanalen, die ondersteuning van captions nodig zijn. Dit stukje tekst sluit aan bij de visualisatie en moet daarom ook in goed overleg worden geschreven.

Ilse blijft van 29 januari 2021 tot 26 juni 2021 werkzaam als social media strateeg voor Eigen Fabrikaat tijdens het tweede semester van jaar drie. Door de ervaring die Ilse heeft opgedaan in haar vorige functie bij Eigen Fabrikaat, is ze er van overtuigd dat ze voldoende kennis beheerst over het bedrijf en de aanpak van het social media project.

Ilse merkte dat de social media-kanalen binnen het bedrijf nog niet helemaal naar wens verlopen, waardoor er veel kansen door de organisatie worden laten liggen. Tevens heeft zij tijdens de stage gemerkt dat ze hier niet genoeg tijd voor heeft gehad om het aan te pakken (en te onderzoeken) zoals ze dat echt wil.

Zoals haar stagebegeleider Ingrid Zeilstra ook als opmerking heeft toegevoegd op het 360 graden feedbackformulier vanuit school: “We willen de komende periode nog een volledig project bij Ilse neerleggen dat zij zelfstandig gaat begeleiden, van concept/creatie t/m uitwerking.” Dus de komende tijd kan zij zich focussen op een volledig project die ze zelfstandig gaat oppakken met betrekking op de social media-strategie van Eigen Fabrikaat.

Er liggen grote mogelijkheden om een goede social media-strategie door te voeren binnen Eigen Fabrikaat. Ilse haar doel is om hier een geschikte strategie voor te vinden, zodat de social media van Eigen Fabrikaat past in de agenda van de samenwerkende collega’s. Want het probleem is dat social media het eerst wordt geschrapt bij een te volle agenda en de aanvragen van de klant voorrang hebben.

Naarmate de invulling van de social media strategie steeds meer vorm begint te krijgen, merkt Ilse dat het tot stand brengen van de social media formats erg moeizaam gaat. Door diverse spoedklussen zijn Ilse haar geplande meetings met collega’s komen te vervallen. Deze meetings heeft zij opnieuw ingepland maar jammer genoeg kunnen deze meetings pas 3 tot 4 weken later plaatsvinden. De klant gaat voor op een interne klus.

Ook Ilse haar deadline kwam steeds dichterbij. En na alle gecancelde meetings heeft Ilse een duidelijke mail opgesteld naar een van de managing partners van het bedrijf. Na aanleiding van de mail werd Ilse gehoord en kwam er een duidelijke plan van aanpak. Ilse heeft haar deadline van school op tijd kunnen halen, maar het probleem binnen de organisatie niet helemaal kunnen verhelpen.

Ondanks dat het probleem dus nog niet volledig was opgelost op het moment dat Ilse vertrok, waren haar collega’s erg tevreden over het resultaat. Want Ilse haar onderzoek heeft een basis gelegd voor de social media strategie van Eigen Fabrikaat. Vanuit hier kan het bedrijf verder werken, wat Ilse toch nog een goed gevoel geeft voor haar gemaakte werk.